ZSD Nysa


Nyska
Motoryzacja
Kultowe auto PRLu.

Produkcję tego polskiego, dostawczego, samochodu rozpoczęto w 1957 roku. Cechował go silnik
o pojemności 2,2 l i mocy 50 KM, osiągalna prędkość do 90 km/h i bardzo duże zużycie paliwa,
bo aż 14 l/100 km. Okres największej popularności Nysy przypada na lata 70te, kiedy to notowany był ogromny wzrost produkcji, a ponad połowa produkowanych samochodów przeznaczona była na eksport, głównie do krajów socjalistycznych. Dostępne były również milicyjne Nysy oraz sanitarki. Na początku 1994 roku ostatnia „Nyska” zjechała z taśmy montażowej.
Nysa milicyjna
Nysa sanitarka wojskowa
Nysa sanitarka

U niektórych nadal można spotkać w garażu rdzewiejącą nieużywaną Nyskę, ale też egzemplarze „na chodzie”, a nawet zachowane w oryginalnym stanie. Obecnie cena takiej Nyski dochodzi do nawet ośmiu tysięcy złotych. Koneserzy tych kultowych aut, odrestaurowują je i wykorzystują hobbistycznie.

Ciekawostką jest, że pierwsza polska powojenna wyprawa w Himalaje podróżowała właśnie Nysą.

Komentarze

Komentujesz jako gość.
  • +1
    Niezarejestrowany (***.***.195.248) 2016-12-16 10:36:38
    Wyobrażacie sobie wyprawę taką oldschoolową Nyską po Polsce z paczką dobrych znajomych? Marzenie.