Warszawa


Motoryzacja
Zwana też „polską limuzyną”, to pierwsze polskie powojenne auto osobowe. Jego produkcja rozpoczęła się w 1951 roku w warszawskiej fabryce FSO na Żeraniu, a ostatni raz Warszawa zjechała z taśmy produkcyjnej w 1973 roku. Pomimo że w 1967 roku wyprodukowano następcę, dość już przestarzałej Warszawy, mianowicie Fiata 125p, i zaprzestano produkcji, to jeszcze do końca lat 70 tych cieszyła się dużą popularnością na polskich drogach.

Potocznie nazywana „warszawianką”, lub też „garbuską”, ze względu na „garbate” nadwozie typu fastback w pierwszych modelach Warszawy, od 1964 roku występowała już w wersji sedan.

W okresie 22 lat produkcji wielokrotnie modernizowana, łączna produkcja Warszawy w wersji osobowej to 254 471 egzemplarzy.

Wielu właścicieli-pasjonatów odnawia te zabytkowe samochody, zarówno pod względem mechanicznym, jak i wizualnym, by pochwalić się dobrze utrzymanym oldtimerem na zlotach czy wystawach. Odrestaurowane Warszawy i ich niepowtarzalny oldschoolowy klimat, cieszą się dużą popularnością także podczas ceremonii ślubnych.

Jako ciekawostkę należy też wspomnieć, że w 2014 roku pasjonaci legendy polskiej motoryzacji zaprezentowali prototyp nowego modelu Warszawy - New Warsaw Wratislavia, wyposażony w silnik o mocy 607 KM i osiągający prędkość 330 km/h. Nie wiem jak Wy, ale ja pomimo tej nowoczesności i zaawansowanej technologii, zdecydowanie wybieram starą dobrą Warszawę.

Komentarze

Komentujesz jako gość.
  • +1
    Niezarejestrowany (***.***.195.248) 2016-12-16 10:49:21
    Stare samochody to jednak miały klasę i styl, i duszę, nie to co te nowoczesne "cuda".
  • Paulinka 2016-12-16 10:46:52
    Ja chce do ślubu tą złotą "warszawianką"! Ta sylwetka.. i wnętrze.. cudo